Loading

Łagiewnicka 39, 30-417 Kraków

692 812 999

kontakt@autoserwismateczny.pl

Pon-Pt: 8:45 – 16:45

Pon-Pt: 8:45  – 16:45
Łagiewnicka 39, 30-417 Kraków

MECHANIK KRAKÓW AUTO SERWIS MATECZNY

Service

Serwis, naprawa klimatyzacji

Klimatyzacja jest dziś jednym z podstawowych elementów wyposażenia samochodu. Latem zapewnia większy komfort jazdy kierowcy i pasażerom. Używamy jej głównie po to, by obniżyć temperaturę wewnątrz pojazdu. Przydaje się też w okresie jesienno-zimowym, gdy mamy problem z parowaniem szyb (klimatyzacja znakomicie osusza wnętrze samochodu). Nie wszyscy kierowcy zdają sobie sprawę z tego, że klimatyzacji powinno się używać przez cały rok. Wraz z czynnikiem chłodzącym w układzie klimatyzacji rozprowadzany jest olej smarujący, który zabezpiecza go przed korozją. Dlatego co pewien czas powinno się włączać klimatyzację, aby nasmarować i zakonserwować układ.

Niezależnie jednak od tego, jak bardzo dbamy o klimatyzację, z czasem jej sprawność się zmniejsza. Przez mikronieszczelności uchodzi czynnik chłodzący, dlatego należy go uzupełniać. Filtr kabinowy, który zbiera zanieczyszczenia ulega zużyciu i konieczna jest jego wymiana. Zaniedbanie klimatyzacji może być źródłem wielu problemów, jak choćby grzyby, pleśń, czy bakterie, które z kolei przekładają się na alergie i katar u użytkowników pojazdu. Dlatego należy dokonywać okresowych przeglądów klimatyzacji. Przynajmniej raz do roku powinna być ona serwisowana. W naszym warsztacie samochodowym w kompleksowy sposób zadbamy o kondycję klimatyzacji w Twoim samochodzie. Od serwisu, przez naprawę, po odgrzybianie.

W ramach serwisu klimatyzacji wykonujemy:

  • wymiana filtra kabinowego – ten element dobrze jest wymieniać przynajmniej raz w roku. Najlepiej zrobić to przed rozpoczęciem sezonu wiosennego. Filtr kabinowy zwany też filtrem przeciwpyłkowym lub pyłkowym ma za zadanie oczyszczanie powietrza, które dostaje się przez układ wentylacji do kabiny pojazdu. Dobrej jakości filtr jest zbudowany z kilku warstw filtrujących, o różnej strukturze włókna. Wyłapują one różne rodzaje zanieczyszczeń: sadzę, kurz, pyłki roślin. Filtry węglowe są jeszcze bardziej zaawansowane i dodatkowo zatrzymują szkodliwe gazy (wydostające się choćby z rur wydechowych innych pojazdów), których nie jest w stanie wyłapać filtr pyłkowy. Jednym z zadań filtra kabinowego jest też osuszanie powietrza wewnątrz pojazdu, co ma ogromne znaczenie zimą, bo pomaga w odparowywaniu szyb. Zużycie filtra objawia się częstszym parowaniem przedniej szyby. Filtr kabinowy trzeba zazwyczaj wymieniać raz na rok lub po przejechaniu 15 tys. km.
 

 

  • odgrzybienie – w trakcie używania klimatyzacji w parowniku skrapla się woda. Wilgoć pojawiająca się w kanałach wentylacyjnych to doskonałe środowisko dla rozwoju groźnych dla zdrowia grzybów i bakterii. Mogą one być przyczyną alergii i infekcji dróg oddechowych pasażerów auta. Aby się ich pozbyć, klimatyzację należy regularnie dezynfekować (odgrzybiać) – najlepiej zabieg ten powtarzać co roku, na początku wiosny. Najwięcej wilgoci w powietrzu jest jesienią i zimą, dlatego jeśli przegląd klimatyzacji wykonamy zbyt wcześnie, to trzeba będzie go powtórzyć po zejściu ostatnich śniegów. Odgrzybianie można wykonać przy użyciu środków chemicznych oraz poprzez ozonowanie. Ta druga metoda ma coraz więcej zwolenników, gdyż jest skuteczniejsza i bezpieczniejsza dla zdrowia. Sygnałem świadczącym o tym, że klimatyzacja wymaga odgrzybiania jest nieprzyjemny zapach wydobywający się podczas wentylacji samochodu. Przypomina on pleśń. To niechybny znak, że w kanałach wentylacyjnych naszego auta zalegają bogate kultury bakterii. Odgrzybianie powinno być połączone z wymianą filtra kabinowego. Bez tego nie uda nam się pozbyć wszystkich drobnoustrojów.

 

  • uzupełnianie czynnika chłodzącego (napełnianie, nabijanie klimatyzacji samochodowej) – jego obecność jest kluczowa dla pracy całego układu klimatyzacji. Tak zwany czynnik chłodzący, który krąży w klimatyzacji ma postać gazu. W trakcie pracy kilka razy zmienia swój stan skupienia.Najpierw, w skraplaczu staje się przechłodzoną cieczą, gdy dociera do zaworu rozprężnego ma postać gazowo-płynną, zaś w parowniku znów staje się gazem, który odbiera ciepło z wnętrza pojazdu. Nawet w sprawnie działających układach klimatyzacyjnych, czynnik zaczyna z czasem uchodzić przez uszczelki i przewody klimatyzacji (w ciągu roku ubywa go ok. 10-15 proc.). Dlatego należy go regularnie uzupełniać. Niedobór czynnika może spowodować awarię kompresora – najdroższego elementu klimatyzacji. Może też sprawić, że sprężarka w ogóle przestanie działać. W czynniku chłodzącym znajdują się smary, które konserwują cały układ klimatyzacji. Jeśli więc brakuje czynnika, to klimatyzacja pracuje „na sucho”. Ilość czynnika wpływa również na pracę pozostałych podzespołów samochodu.

 

  • osuszanie – wilgoć jest bardzo niebezpieczna dla funkcjonowania klimatyzacji. Łącząc się z olejem i czynnikiem chłodzącym tworzy kwas, który niszczy poszczególne elementy układu od środka. Wilgoć powoduje korozję, która przyczynia się do zanieczyszczenia czynnika chłodzącego. A brudny czynnik może zablokować skraplacz. Poza tym, jeśli wilgoć występuje w dużych ilościach, to może zamarzać, tworząc kryształki lodu. Takie kryształki nie tylko utrudniają przepływ czynnika, ale co gorsza powodują, że sprężarka ulega ścieraniu. Aby temu przeciwdziałać układ klimatyzacji jest wyposażony w osuszacz. W większości aut ma on postać małego, aluminiowego pojemniczka i znajduje się na przewodach klimatycznych, pomiędzy skraplaczem, a parownikiem. Ma on za zadanie nie dopuścić do powstawania nadmiaru wilgoci w układzie klimatyzacji. Dzięki zawartości substancji higroskopijnych (posiadających zdolność pochłaniania wilgoci), osuszacz radzi sobie z nadmiarem wody w układzie klimatyzacji. Niestety jak każdy element, ma określoną żywotność. Należy go wymieniać średnio co dwa, trzy lata.

 

  • kontrola szczelności – tę czynność można przeprowadzić na dwa sposoby. Pierwszy polega na poszukiwaniu źródła nieszczelności czujnikiem wykrywającym gaz. Ta metoda jest prostsza i bezpieczniejsza. Można też napompować układ azotem, a poszczególne elementy pokryć pianą. W miejscu, gdzie pojawią się pęcherzyki, występuje nieszczelność. Innym sposobem jest wtłoczenie do układu gazu z barwnikiem. Gdy ulatnia się z miejsca występowania nieszczelności, jest on widoczny w świetle lampy ultrafioletowej. Metoda ta jest bardzo precyzyjna, ale też niebezpieczna dla kompresora klimatyzacji.

 

Naprawa klimatyzacji

Do najczęstszych usterek klimatyzacji można zaliczyć:

  • nieszczelność układu,
  • awarie kompresora (sprężarki),
  • uszkodzenie chłodnicy klimatyzacji.

Nieszczelność układu może skutkować wyciekiem płynu chłodniczego oraz oleju smarującego. Prowadzi to do uszkodzenia kompresora, który jest wrażliwy na wszelkie zabrudzenia, a przede wszystkim nie powinien pracować na sucho. W układzie może brakować oleju również wtedy, gdy rzadko go nabijamy, lub klimatyzacja nie jest używana przez długi czas. Jeśli jednak wiemy, że w układzie znajduje się wystarczająca ilość czynnika chłodzącego, a mimo to klimatyzacja nie chłodzi jak trzeba, może to świadczyć o popsutym elemencie. W układzie mogą też znajdować się opiłki metali spowodowane zużyciem całej części. Awaria wymaga wymontowania kompresora w celu jego naprawy, bądź wymiany na nowy.

Problemem może być też nieprawidłowe działanie chłodnicy. To jeden z elementów najbardziej narażonych na uszkodzenia, gdyż znajduje się w przedniej części komory silnika. Ta zaś może być naruszona nawet przy drobnej kolizji. Jedną z przyczyn usterki może być też rdza. Wymiana chłodnicy może też konieczna w przypadku, gdy nie jest ona w stanie obniżyć temperatury czynnika (na przykład z powodu jej zabrudzenia, lub wessania z zewnątrz drobnych ciał obcych w postaci piasku czy owadów).

Dlaczego warto nam zaufać?

  • Uczciwość
  • Fachowość
  • Konkurencyjne ceny napraw
  • Terminowość
  • Dobry kontakt
  • Reputacja tworzona przez 15 lat.
 

 

U nas klient jest najważniejszy

Naszym celem jest zdobycie Twojego zaufania i nawiązanie długotrwałych relacji.
 

Nie jesteśmy jednym z tych wielkich, zimnych, anonimowych autoryzowanych serwisów. Nasz zakład to miejsce z duszą, gdzie poczujesz się jak u dobrych znajomych. Staramy się ludziom wytłumaczyć co, jak w samochodzie jest zbudowane, jak działa, dlaczego tak się dzieje. Większość klientów szybko się z nami zaprzyjaźnia, lubią wpaść, pogadać. A jak wiadomo, znajomych się nie oszukuje. I tak oto przechodzimy do kolejnej wyróżniającej nas cechy.

Naprawiamy wszystkie marki samochodów

Współpracujemy ze wszystkimi markami i modelami pojazdów
Łagiewnicka 39

Potrzebujesz pomocy ze swoim samochodem? Naprawimy go!

tel. 692 812 999