Aby układ hamulcowy był skuteczny, współpracuje w nim ze sobą wiele elementów:
- pompa hamulcowa,
- zbiorniczek wyrównawczy,
- zaciski (w tym tłoczki),
- tarcze i klocki lub bębny,
- no i wreszcie przewody (sztywne i giętkie) w których krąży płyn hamulcowy.
Nawet jeśli wszystkie pozostałe elementy są sprawne, to gdy dojdzie do uszkodzenia któregoś z przewodów i wycieku płynu, cały układ hamulcowy ulega awarii. Wciśnięcie pedału hamulca nic nie daje, bo nie ma przełożenia na tłoczki. Samochód po prostu przestaje hamować. O ile większość kierowców pamięta o sprawdzeniu poziomu oleju, czy ciśnienia w oponach, to niestety o przewodach zapominają. A to od nich w dużej mierze zależy, czy dojedziemy do celu.
Przewody sztywne wytrzymują zazwyczaj nawet 10-15 lat. Przewody giętkie trzeba wymieniać częściej, gdyż guma traci swoje właściwości. W niesprzyjających warunkach uszkodzenia mogą pojawić się już po trzech latach od montażu. Szkodliwe dla przewodów hamulcowych są zarówno czynniki zewnętrzne (wilgoć, sól, kamyki, zmiany temperatury), jak i mechaniczne. Ważna dla trwałości przewodów jest regularna wymiana płynu hamulcowego. Niepokojące objawy świadczące o tym, że przewody hamulcowe niedomagają i trzeba je wymienić, to mniejsza siła hamowania, pedał wpadający w podłogę, kontrolka informująca o zbyt niskim poziomie płynu hamulcowego, wyciek płynu widoczny pod samochodem lub na zaciskach. W naszym warsztacie samochodowym Auto Serwis Mateczny zadbamy o kompleksową wymianę ukłudu hamulcowego w Twoim samochodzie.